Povijest tvornice KTM.

Objavljeno: 18.03.2012


KTM ili Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen, je austrijska tvrtka koja je proizvela prvi motocikl 1953. godine.

1955. godine dolazi do promjene značenja inicijala K, koji se od tada odnosi na Ernsta Kronreifa, nakon što se pridružio tvrtki kao partner Hansa Trunkenpolza.
Austrijska tvrtka iz Mattighofena je krenula s ciljem da postane najuspješniji proizvođač motocikala u Austriji uz tvrtku Puch.

Prvi proizvodi KTM-a su bili pokretani Rotaxovim pogonskim agregatima zapremine 98 ccm a kasnije su sljedili mopedi i laki motocikli na koje su se ugrađivali Puch, Sachs i Rotax dvotaktni pogonski agregati, poput modela Tarzan 125 iz 1957. godine.

Prvi natjecateljski modeli bili su opremljeni pogonskim agregatima s dvostrukim bregatim osovinama u glavi cilindra, zapremine 125 ccm te su se temeljili na četverotaktnim pogonskim agregatim talijanske moto tvornice MV Agusta.

KTM se usredotočio na proizvodnju mopeda između 1960 i 1965. godine, a 1967. godine KTM proizvodi svoj model zapremine 97 ccm, pokretan Sachsovim pogonskim agregatom, koji je nalikovao na Hondu CB77 a u SAD-u se prodavao pod nazivom Hansa a u Europi pod nazivom Comet.

Nakon toga KTM počinje proizvoditi vlastite pogonske agregate i usredotočuje se na motocross motocikle te 1977. godine KTM pobjeđuje na Motocross prvenstvu u klasi 250 ccm s ruskim vozačem Gennadyjem Moisseyevom.

Ranih 1990-ih KTM proživljava ekonomsku krizu, no drugom polovicom 90-ih se nasreću oporavlja kroz širok spektar novih proizvoda u Enduro i Supermoto kategorijama, koji su bili pokretani pogonskim agregatima zapremina: 125, 193, 297 i 369 ccm u dvotaktnoj kategoriji te 398, 539 i legendarni 625 ccm u četverotaktnoj klasi.

Do izražaja, kao top ponude, dolaze modeli LC4 Supermoto i 625 Duke (1996. godina), koji su bili opremljeni s električnim starterom i cestovnim gumama.

S navedena dva modela, tvornica KTM se lansirala u sam vrh proizvodnje jednocilindričnih četverotatknih supermoto, enduro i motocross motocikala te je tamo i ostala sve do danas s modelima 690 Duke i 690 Supermoto.

Nesmije se zaboraviti niti enduro model Adventure, koji je bio predstavljen 1997. godine a tko je htio postati vlasnik navedenog modela, morao je biti visok najmanje 180 cm, kako bi noge mogle biti sigurno oslonjene na tlo sa sjedala visine čak 95 cm!!

Adventure je također bio pokretan jednocilindičnim LC4 pogonskim agregatom s četiri ventila te je bio namjenjen off-road uporabi a paradoksalno je, da je bio neudoban na duže staze, no to se popravilo sa novim modelom koji je mogao akomodirati i vozače nižeg stasa!!

1999. dolazi i druga reinkarnacija Duke-a pod nazivom Duke II koji je bio pogonjen jednocilindričnim LC4 vodeno hlađenim pogonskim agregatom zapremine 640 ccm.

Također Duke II je bio opremljen s krom-molibden dvostrukim okvirom, WP stražnjim amortizerom, aluminijkim naplatcima s 12 krakova i cjelokupnom instrumentacijom te modernim dizajnom koji nikoga nije ostavljao ravnodušnim.
Može se reći da je Duke II kod ljubitelja KTM-a, svojedobno a i danas, bio prepoznavan kao ikona tvornice KTM, kao što je i to kod tvornice Ducati nekada pa i danas bio model 916.

KTM je poznat i po tome što je proizveo 2005. godine prvi Maxi Supermoto, 950 Supermoto, pokretan dvocilindričnim vodenohlađenim pogonskim agregatom zapremine 940 ccm te je u tom segmentu potaknuo revoluciju u proizvodnji „velikih“ supermoto motocikala.

Također 2005. godine se pojavio i legendarni model Superduke 990, ultra sportski naked pokretan također V-twin pogonskim agregatom zapremine 999 ccm koji je praktički isti onaj pogonski agregat s modela 950 Supermoto.

Priču završavamo najnovijim proizvodima tvornice KTM a to su: Duke III iz 2008. godine, Duke 125, 200 i 690 iz 2012. godine te Supersportski model RC 8.

Autor: Marko Heder